Jakie umiejętności są ćwiczone u przyszłych architektów i czego możecie się spodziewać, jak już dostaniecie się na wymarzone studia? Postaram się przybliżyć ten temat na podstawie swoich doświadczeń z pierwszego roku uczenia się na politechnice. Jakie przedmioty się pojawiały, co z nich wyniosłem i jakie umiejętności nabyte przed studiami okazały się bardzo pomocne;)
Projektowanie architektoniczne
Jest to najważniejszy przedmiot na studiach architektonicznych- w jakiejś formie pojawi się na każdej politechnice. To nietypowy rodzaj przedmiotu- nie jest podobny do żadnego, który znacie z liceum ,lub technikum. Nauki jako takiej praktycznie nie ma, natomiast zajmie on wam zdecydowaną większość czasu… dlaczego tak się dzieje?
Tutaj wykonacie swoje pierwsze projekty. Nauczycie się podstaw kreatywnego radzenia sobie z problemami i doprowadzania swoich pomysłów do najlepszej formy. A że pierwszy pomysł rzadko okazuje się być najlepszym, trzeba ich wymyślić dużo. Z 10 koncepcji łatwiej jest wybrać najlepszą. Same zajęcia to dużo pracy samodzielnej w domu, którą później przynosi się na korektę do prowadzących. Mimo, że przedmiot jest wymagający, jest niezwykle satysfakcjonujący, bo na koniec można zobaczyć skończony przez siebie projekt.
Rysunek odręczny
Trochę schodzi na drugi plan przez rozwój technik komputerowych, ale nadal jest na studiach architektonicznych ważne i potrzebne. Grafika komputerowa zmieniła w podejściu do rysunku przede wszystkim to, że mniej ceniony jest rysunek realistyczny, a bardziej ideowy. Architekt musi umieć sprawnie i szybko przedstawić swój pomysł, przedstawić koncepcję inwestorowi, albo wyjaśnić coś schematycznie na placu budowy. Rysunek architekta zawsze powinien wyrażać coś więcej niż tylko ilustrowanie rzeczywistości i takie cechy są właśnie brane pod uwagę w ocenie.
Natomiast umiejętności wyniesione z kursu rysunku są bardzo pomocne- nabyty warsztat jest wasz i tylko wam pomoże. Nawet jeśli wasz styl prowadzącym do gustu nie przypadnie, solidne podstawy i pewność w rysowaniu kresek, elips i dobre widzenie przestrzeni zdecydowanie ułatwi wam życie.
Historia architektury
Lubiliście historię w liceum? Jeśli nie to pocieszę was, że w historii architektury nie chodzi o zakuwanie dat i nazwisk. Historia architektury to poznawanie różnych epok w architekturze, jak wyglądały, jakie zastosowania konstrukcyjne są w różnych budynkach i jak jeden styl przechodził w drugi. Bardzo ważne na tym przedmiocie jest rysowanie- wymagane jest odręczne rysowanie rzutów i przekrojów charakterystycznych obiektów. Ta wiedza stanowi bazę kontekstów, do których projektant po studiach architektonicznych sięga w procesie tworzenia nowych budynków. Dodatkowo, dla osoby zafascynowanej architekturą poznawanie jej w ten sposób to czysta przyjemność, na przykład mi notatki zmieszczone poniżej spodobały się tak bardzo, że postanowiłem pokryć je akwarelą, żeby były jeszcze ładniejsze.


Warto wspomnieć, że do zrozumienia rysunków takich jak te, bardzo przydaje się umiejętność nabywana w czasie kursu, czyli bryły na podstawie widoków (tzw. igurry)
Grafika i modelowanie komputerowe
W dzisiejszych czasach zawód architekta wymaga biegłego posługiwania się narzędziami komputerowymi- projekty trzeba nie tylko wymyślić i rozrysować, ale też pięknie i atrakcyjnie przedstawione. Takich umiejętności nabywa się na zajęciach komputerowych (na różnych politechnikach będą nazywały się one różnie). Poznacie podstawy programów graficznych rastrowych i wektorowych (np Adobe Photoshop i Illustrator) do tworzenia plansz architektonicznych, autoCADa do wykonywania rysunków technicznych oraz programów do modelowania takich jak Archicad i Revit. Opanowanie tych narzędzi bardzo ułatwi wam pracę nad projektami i zwykle wymaga sporo pracy własnej. Każdy program obsługuje się trochę inaczej i nabranie płynności, która przyspiesza proces tworzenia, wymaga czasu- na zajęciach jest go zwykle za mało. Bardzo zachęcam do ćwiczenia i odkrywania ich na własną rękę- dzięki temu sami odkryjecie, z czym macie problem i będziecie mogli zadać prowadzącym konkretne pytania.
Matematyka
Większość z was musiała spędzić dużo czasu nad matmą przygotowując się do matury- każda politechnika oczekuje tego od kandydatów na architekturę. Natomiast na samych studiach matematyki nie ma dużo, zwykle zamyka się w jednym semestrze. Jak ogarnialiście analizę matematyczną w liceum tutaj też sobie poradzicie, jeśli macie braki- polecam poćwiczenie pochodnych i granic. Przydadzą się w całkach, a całki z kolei przydadzą się na statyce ale nie dajcie się zastraszyć- wszystko jest dla ludzi, nawet nieszczególnie matematycznie nastawionych do świata.
Przedmioty fizyczne
Do tej kategorii zaliczam zajęcia o materiałach budowlanych, budownictwo, statykę, konstrukcję i fizykę budowli. Te przedmioty uczą bardziej konstrukcyjnego i praktycznego aspektu architektury- nie zajmujemy się przecież tylko wymiarem estetycznym budynków, chcemy żeby przy okazji miały szansę zostać zbudowane i nie zawalić się. Tą wiedzę wykorzystujemy zawsze w procesie projektowym, zawsze myślimy o kwestiach strukturalnych, materiałowych i o generalnym komforcie związanym z dobrze i funkcjonalnie zaprojektowaną architekturą. Pamiętam, że na początku nauki brakowało mi bardzo wiedzy na tematy budowlane, zawsze patrzyłem na architekturę jako połączenie struktury z pięknem, więc pojawienie się tych zajęć przyjąłem z zadowoleniem.