Malarstwo rozwija się już od kilku tysiącleci. Artyści z epoki na epokę tworzyli to coraz lepsze techniki, i znajdywali zasady które kreują nasz świat. To pomogło im zrozumieć dlaczego niektóre rzeczy wyglądają tak jak wyglądają, i jak przedstawić to na płótnie! Oto najważniejsze podstawowe zasady które rozwiną twoje techniki malarskie!
Interesuje Cię malarstwo? Zobacz – Czym najlepiej malować!
Malarstwo – Podłoże
Na początek warto pomyśleć na czym będziemy malować. Istnieje kilka różnych opcji, takich jak bloki malarskie, tekturki czy podobrazie lub płótno. Które z nich wybrać? To zależy od Ciebie. Jeżeli jesteś początkującym artystą poleca się bloki malarskie oraz tekturki. Na kursach malowania są to najczęściej wykorzystywane podłoża. Wybiera się je ze względu na ich cenę oraz powszechność w sklepach. Tak więc jeśli martwisz się, że ci nie wyjdzie, możesz z łatwością dokupić więcej bez strachu, że wydasz fortunę.
Dla bardziej doświadczonych poleca się płótno oraz podobrazie. Są o wiele wytrzymalsze od tekturek i bloków i mają interesującą teksturę. Bardziej wymagający artyści mogą sami przygotować podobrazie i dostosować jego wymiary do swoich potrzeb.
W przypadku farb takich jak akwarele czy gwasze, najlepszym podłożem byłby papier akwarelowy, ale powyższe tez powinny starczyć. Jeżeli chcesz poznać więcej opcji, przeczytaj: Rodzaje papieru do rysunku i malowania.
Jak przygotować podłoże
O ile kupione podobrazie będzie zagruntowane, ten etap można już pominąć, jednak w większości przypadków sami musimy je ugruntować. Do tego możemy użyć żelatyny a potem gruntu malarskiego, jak i samego gruntu. Jest to szczególnie ważne w przypadku tektur i bloków. Grunt zapobiega wchłanianie przez nich wody a przy tym tworzenia się zniekształceń na powierzchni obrazu jak i strukturze całego podłoża. Dodatkowo daje nam biały kolor na całości obrazu, co daje większą klarowność co do kolorów które nakładamy.
Zobacz także
Malarstwo – Kompozycja i Podrys
Zanim zaczniesz malować, warto ustalić kompozycje pracy i przygotować podrys. Na kursach rysunkowych często wspomina się o tym, jak dobra kompozycja decyduje o końcowym efekcie pracy. Jeżeli kompozycja będzie słaba, to nieważne ile pracy włożymy w rysunek, i tak go nie poprawimy. Dlatego właśnie warto zaplanować pracę wykonując szkice kompozycyjne.
Szkice kompozycyjne to szybkie szkice polegające na ustaleniu układu na pracy. Można je robić szkicując nasze „podłoże” zachowując proporcje, a potem wrysowywać interesującą nas kompozycję. Te szkice mogą zajmować od 5 do 15 minut. Trzeba pamiętać, że nie chodzi w nich o to, żeby wyglądały jak skończone prace, ale raczej oddawały to, gdzie chcemy aby pojawiły się konkretne elementy danej kompozycji.
Kiedy wybierzesz już układ który Ci się podoba, możemy przejść do podrysu. Tutaj możemy użyć zarówno ołówków, jak i farby. Pordys to w miare szybki szkic na podłożu które mamy już przygotowany do malowania czy rysowania. Nie musi być dokładny, bo tutaj też skupiamy się na kompozycji.
Malowanie
Teraz gdy wszystko jest już zaplanowane, możemy przejść do malowania. Warto podzielić sobie ten proces na kilka części, aby zachować ostrożność i zmniejszyć szansę na pomyłkę.
Wybór kolorów
Kolory w malarstwie odgrywają bardzo ważną rolę. Decydują o emocjach i klimacie jaki chcemy przekazać. Warto więc przestudiować co znaczą kolory w sztuce i jak ich używać. Jeżeli interesuje Cię historia sztuki, to rozwiąż jeden z naszych testów i sprawdź swoją wiedzę!
Nasycenie
Zacznijmy najpierw od ustalenia nasycenia kolorów. W prawdziwym życiu kolory nie są zbyt nasycone, więc jeśli celujesz w realizm, warto o tym pamiętać. Aby zmniejszyć nasycenie kolorów musisz operować białą oraz czarną farbą. Biały jak i czarny mogą zmienić odcień jak i nasycenie. Jeżeli nie zależy Ci na realizmie to eksperymentuj z różnymi nasyceniami.
Temperatura
Kolory można podzielić na ciepłe oraz zimne. W ciepłe kolory wchodzą na przykład żółty, pomarańczowy i czerwony. W zimne, wchodzą na przykład niebieski, fioletowy i biały. Bardzo łatwo można to zapamiętać kojarząc ciepłe i zimne, z latem i zimą. Te kolory najbardziej nam się kojarzą z tymi porami roku, i to dlatego używamy stwierdzeń ciepła i zimna.
Warto już na początku zdecydować którego z tych dwóch wariantów użyć. Nie musimy się jednak ograniczać tylko do jednego z nich. Wybierając obydwa możemy użyć na przykład zimnych kolorów jako tła, a ciepłych jako punktu centralnego (punkt centralny to ta część pracy, która powinna skupiać uwagę odbiorcy). W ten sposób można bardzo łatwo zwrócić na coś uwagę.
Obraz malowany zimnymi kolorami
Obraz malowany ciepłymi kolorami
Malarstwo – Plany, formy i detale
Samo nakładanie farby nie jest trudne, ale tworzenie form i zaznaczanie detali już tak. Nie dlatego, że jest to skomplikowane, ale dlatego, że większość początkujących niepotrzebnie skupia się na detalach. Pierwsza rzecz która powinna nas interesować to tworzenie form poprzez nakładanie prostych plam. Aby to zrobić musimy wyobrazić sobie to co malujemy w jak najprostszy sposób, bez detali które nas rozpraszają. Aby to sobie ułatwić, patrząc na naszą referencję wystarczy że przymrużymy oczy. W ten sposób otrzymamy rozmyty obraz i prostsze plamy. Warto jednak pamiętać żeby dobrze zaznaczyć krawędzie i nie mrużyć oczy przez zbyt długi czas bo jest to niezdrowe dla wzroku.
Teraz gdy już wszystkie plamy są położone możemy skupić się na zaznaczaniu planów. Warto trzymać się zasady, że im bliżej nas coś jest, tym intensywniejsze plamy i mocniejsze czernie będą się pojawiać, a im dale, tym mniej intensywne. Widać to szczególnie w pejzażach, gdzie odległe góry wydają się być jasne i niebieskie a cienie w naszym pobliżu czarne, gdzie dalej wydają się jaśniejsze.
Zobacz jak ciemny jest pierwszy plan w porównaniu do reszty. Nawet tam gdzie świeci słońce, kolory i tak są bardziej żywe i ciemniejsze, niż przykładowo te, reprezentujące góry. Jest tak ze względu na to, że powietrze które dzieli nas i góry trochę je przesłania. W martwej naturze też możemy to zastosować, ale w o wiele mniejszym stopniu.
Dopiero teraz, gdy wszystkie formy i plany są zaznaczone możemy przechodzić do detali
Detale
Detale są jednymi z trudniejszych elementów do namalowania szczególnie dla początkujących. Ciężko ustalić gdzie je dodać i w jakiej ilości więc w większości każdy początkujący stara się ich dodać tam, gdzie to tylko możliwe. Mogłoby się to wydawać dobrym pomysłem, ale w rzeczywistości nim nie jest. Detale powinniśmy dodawać tylko w miejscach, które mają skupić na siebie uwagę. To daje nam tzw. iluzję detalu. Jest to zjawisko, gdzie detale położone w odpowiedni sposób oraz tekstura farby dają wrażenie, jakby obraz miał więcej detali, niż ma w rzeczywistości.
NAUKA RYSUNKU = DOMIN
Najlepiej zauważalne jest to w obrazach impresjonistycznych które opierały się właśnie na takich „iluzjach”. Patrząc na nie z daleka, mamy wrażenie, jakbyśmy patrzyli na obraz z niesamowitą ilością szczegółów, ale podchodząc bliżej widzimy każde pociągnięcia pędzlem. Tak samo jest z wieloma dzisiejszymi obrazami. Oczywiście od każdej reguły istnieje wyjątek i są ludzie którzy malują Hiperrealizm, gdzie starają się oni odwzorować rzeczywistość jeden do jednego.
Innymi słowy w zależności od efektu który chcesz uzyskać, dobieraj ostrożnie ilość detali jaką chcesz zawrzeć w obrazie. Same detale najlepiej malować wykorzystując właściwości poszczególnych pędzli. Niektóre będą płaskie, idealne do malowania źdźbeł trawy, inne okrągłe, w sam raz do namalowania kępek liści na drzewach.